Skip to content

ALM - Application Lifecycle Management

Kuvauksen kirjoitti: Tarmo Urrio | N4378

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

ALM - Application Lifecycle Management on prosessi, joka kartoittaa ohjelmistokehityksen eri vaiheita. Se koostaa koko ohjelmiston elämänkaaren alkukehityksestä käyttäjäkokemukseen sisällyttäen ihmiset, työkalut ja prosessit mitkä hallinoivat sovelluksen kehitystä.

ALM:ia ei tule sekoittaa Software development life cycleen (SDLC), vaikka molemmat ovatkin ohjelmistokehityksen hallinnan prosesseja. SDLC keskittyy pääasiallisesti ohjelmiston kehitysvaiheeseen, kun taas ALM ohjelmiston koko elinkaareen.

ALM:n tarkoituksena on antaa selkeä kuva kyseisen ohjelmiston kehityksen vaiheesta ja etenemisestä. Se auttaa kehityksen organisoimisessa sekä seurannassa, ja on hyödyllinen prosessi kaikille kehitykseen osallistujille.

Miksi ALM

  1. Projektin tila on jatkuvasti nähtävissä koko kehitystiimille.
  2. Eri tiimit pystyvät kommunikoimaan helposti
  3. Vaatimusten seuranta helpottuu
  4. Ohjelmiston testaus tapahtuu kattavasti
  5. Kustannukset pysyvät hallittuna

Vaiheet

Pääasiassa ALM pystytään jakamaan kolmeen päävaiheeseen.

  1. Hallinta
  2. Tuotanto
  3. Operaatiot

Hallinassa käsitellään koko tuotteen eri ominaisuuksien tuottamia vaatimuksia, sekä näiden tuomia valintoja ja haasteita kehitykseen. Hyötynä hallinnassa on yhteensopivat strategiat tuotannolle sekä selkeät linjaukset kehityksen kululle sekä laadun varmistukselle. Tuotanto käsittää ohjelmiston kehityksen päävaiheet suunnittelusta vaatimusmäärittelyn pohjalta, ohjelmiston testaukseen. Tämä alue käsittää pääasiallisesti tyypillisen kehittäjän ja testaajan roolit. Operaatiot sisältää ohjelmiston jatkokehityksen, ylläpidon ja jatkuvan integaarion sekä toimituksen asiakkaalle.

Tarkemmat vaiheet

Ohjelmistokehityksen elämänkaaren hallintaan kuuluu seitsemän vaihetta.

  1. Requirement management / Vaatimusten määrittely
  2. Design / Suunnittelu
  3. Build management / Ohjelmiston kehitys
  4. Software configuration management (SCM) / Ohjelmiston konfiguraation hallinta
  5. Operations and maintenance / Ohjelmiston julkaisu käyttäjille sekä ylläpito
  6. Test management / Testauksen hallinta
  7. User experience / Käyttäjäkokemus

Requirement management

Ohjelmiston vaatimukset määritellään, priorisoidaan, sekä sovitaan asiakkaan kanssa.

Design

Ohjelmisto suunnitellaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Build management

Ohjelmisto kehitetään, testataan ja toimitetaan, sekä aloitetaan testaus.

Software configuration management

Ohjelmiston dokumenttien sekä koodien muutoksia hallinnoidaan koko kehityksen ajan.

Operations and maintenance

Ohjelmisto toimitetaan käyttökuntoon ja mahdolliset viat etsitään.

Test management

Ohjelmistotestaajat vahvistavat, että ohjelmisto on sopiva vaatimusmäärittelyyn nähden, mahdolliset viat korjataan, ja että ohjelmisto vastaa toivottua käyttökokemusta.

User experience

Ohjelmistokehityksen elinkaaren pisin vaihe on käyttäjäkokemuksen ylläpito. Ohjelmistoa parannetaan käyttäjäpalautteen pohjalta.

Muuta aiheeseen liittyvää

ALM hallintaan on markkinoilla useilla työkaluja. Näitä ovat esimerkiksi:

  1. IBM Rational
  2. HP Application Lifecycle Management
  3. Microsft ALM Suite
  4. Atlassian Jira

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

TODO - Odota avainsanat muista valmistuvista käsitteistä