Skip to content

Palvelumuotoilu - Service Design

Kuvauksen kirjoitti: Juhamatti Leppänen

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Palvelumuotoilun avulla palveluita ja tuotteita suunnittellaan ja kehitetään perinteisen muotoilun keinoin. Palvelumuotoilussa pyritään ottamaan huomioon asiakkaan toiveet perinpohjaisesti eli suunnittelua ja kehittämistä viedään eteenpäin varsin asiakaslähtöisesti.

Jotta palvelumuotoilusta saadaan kaikki mahdollinen teho irti, on erityisen tärkeää ymmärtää ja tavoittaa kaikki asiakkaan, palvelun tilaajan haluamat ja visioimat toiveet tuotteesta tai palvelusta. Kun kuunnellaan asiakkaan toiveita heti projektin alkuvaiheessa ja otetaan tämä mukaan suunnittelutyöhön saadaan parhaiten selkeä kuva siitä millaista tuotetta halutaan lähteä kehittämään ja mikä on asiakkaalle tärkeää.

Kun työ on saatu käyntiin, ei suinkaan pidä unohtaa asiakasta vaan kehitystyön ohella on pyydettävä asiakkaalta kommentteja ja toiveita, että mennäänhän vielä oikeaan suuntaan vai pitäisikö jotain tehdä toisin, onko kenties jotain lisättävää. Kun työtä tekevän tiimin ja asiakkaan välillä säilyy puheyhteys läpi kehitystyön elämänkaareen, niin asiakaslähtöiseen lopputulokseen on varsin hyvät edellytykset.

Mainio esimerkki palvelumuotoilua hyödyntävästä tuotteesta tai palvelusta on verkkokauppa. Verkkokauppaa suunnittelevassa ja toteuttavassa tiimissä on asiantuntijoita niin liiketoimintaa tuntevia ammattilaisia kuin myös kehitystyön moniottelijoita. Kun nämä oman alansa ammattilaiset saadaan puhumaan yhteistä kieltä asiakkaan kanssa, ollaan asian ytimessä.

Muuta aiheeseen liittyvää

Onko jotain oleellista, mikä tulee ottaa huomioon ? Tuliko jotain kysymyksiä mieleen?

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa