SLA - Service Level Agreement
Kuvauksen kirjoitti: Teemu Lindström - N3335
Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta
Service Level Agreement on asiakkaan ja palveluntarjoajan välinen sopimus. Sopimuksessa määritellään asiakkaalle tarjotun palvelun palvelutaso. SLA-sopimuksella pyritään takaamaan asiakkaalle tarjotun palvelun laatu ja saamaan osapuolille yhteisymmärrys palvelun palvelutasosta. Asiakkaalle sopimus antaa realistisen ja selkeän kuvan, siitä mitä palvelulta voidaan odottaa. Palveluntarjoajan on helpompi kohdistaa tarvittavat resurssit palvelua varten, kun palveluntaso on määritelty selkeästi asiakkaalle.
SLA-sopimuksessa määritellään muun muassa tarjottavan palvelun
- Sisältö
- Laatu
- Saatavuus
- Tehokkuus
- Tietoturva
- Tuki
- Vastuut
- Takuut
Sopimuksessa määritellään myös mittarit, joilla palvelutasoa mitataan, sekä sanktiot luvatun palvelutason alittamisesta. Yleensä sopimuksen valvomiseen ja palvelutason mittaamiseen käytetään monitorointi ohjelmistoja, jotka pitävät logia palvelun toiminnasta. Välttääkseen puutteita ja ristiriitoja palvelutasossa, molemmat osapuolet valvoo palvelun kulkua.
SLA on tärkeä työkalu palveluntarjoajan ja asiakkaan välillä ja sitä ei tule sivuttaa. Oikein toteutettuna se auttaa molempia osapuolia ymmärtämään sovitun palvelutason ja pitämään siitä kiinni. Asiakkaan on hyvin tärkeää osallistua SLA:n toteuttamiseen, jotta palvelutaso on selvillä ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Linkit ulkopuolisiin lähteisiin
- https://www.cs.helsinki.fi/group/cinco/teaching/2009/soc-seminaari/abstracts/kautto_abstract.pdf
- http://www.s-cube-network.eu/km/terms/s/service-level-agreement/
- https://www.keystonelaw.com/keynotes/service-level-agreements
Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa
Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen