Skip to content

Palvelun monitorointi - Service monitoring

Kuvauksen kirjoitti: Vesa Lempiäinen / L4651

Kuvaus

Palvelun monitorointi tarkoittaa palvelun toiminnan tarkkailua erilaisten vika- ja ongelmatilanteiden varalta, jotta niihin voidaan reagoida nopeasti. Järjestelmien ongelmatilaanteet ovat usein odottamattomia, joten tehokkaalla monitoroinnilla voidaan esimerkiksi minimoida mahdollisten palvelukatkoksien kesto.

Laadukkaat monitorointi työkalut kykenevät yleensä suorittamaan neljää tehtävää: häiriöiden ennakointia, Ongelmien paikannusta, automaattisia korjauksia tai palautuksia sekä tarvittaessa hälyttämään ylläpidon. Palvelun ylläpito voi itse järjestää palvelunsa monitoroinnin, mutta monitorointia tilataan usei ulkoiselta tarjoajalta (MaaS, Monitoring as a Service).

Monitorointia voi tapahtua palvelun eri tasoilla. Sovellus tai palvelu- tasoilla voidan valvoa, että kyseinen sovellus tai palvelin on toiminnassa että se vastaa saaminsa kyselyihin. palvelimen ulkopuolella voidaan tarkkailla vaikka sitä että palvelu näkyy loppukäyttäjälle oiken, vaikkapa selaimessa.

Muuta aiheeseen liittyvää

  • Monitoring As a Service, MaaS

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa