Skip to content

Vianhallinta

Aku Rossi N3328

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Vianhallinta on prosessi joka koostuu sovellus-, ohjelmointi- tai viestintävirheiden ennakoinnista, havaitsemisesta ja ratkaisemisesta. Vianhallinta auttaa ylläpitämään ohjelman normaalia suorittamista. Monen sovelluksen suunnittelussa on haasteita kun siihen pitää lisästä vianhallinta tekniikoita

Muuta aiheeseen liittyvää

Milloin siirrytään vianhallintaan

  • Kehittämisen alkuvaiheessa kehittäjät vastaavat itse vioista ja tuotetason vianhallinta ei ole enää mielekästä – se olisi ajan ja resurssien haaskausta, koska vikoja on valtavasti ja ne ovat koodaajilla koko ajan työn alla.
  • Vianhallintaa ei siis oteta käyttöön heti projektin alussa.
  • Vianhallintaan siirrytään vaiheittain, kun ohjelmiston osioiden koodi "valmistuu" ja ne siirretään ulkopuolisen testaamisen piiriin. Siis yksikkötestauksen jälkeen.

Vianhallinnan perusrunko

Detected / Tunnistettu (1) (testaaja)
  • Kun uusi vika on havaittu viedään se detected-tilaan ja ohjataan oikealle vastuuhenkilölle.
Acknowledged / Tunnustettu (2) (ohjelmistokehittäjä, Error Manager)
  • Vian vastuuhenkilöksi on määritelty oikea henkilö ja vika on oikeassa paikassa vikakannassa.
In Progress / Käsittelyssä (3) (ohjelmistokehittäjä)
  • Vian korjaaminen on käynnissä.
Corrected (Integrated) / Korjattu (4) (testaaja)
  • Kun vika on oletettavasti korjattu, vika on tilassa corrected. Vikaan on lisätty buildin numero ja mahdollisesti muita tietoja missä ja miten vika on korjattu.
Verified / Varmistettu (5) (testaaja)
  • Vika viedään tilaan verified, jos korjaus on tapahtunut.
Closed / Suljettu (6) (Error Manager)
  • Yleisin ilmenemistila silloin, kun vika on verifioitu eli se on korjaantunut. Joskus vika voidaan laittaa tähän tilaan, kun se on katsottu aiheettomaksi.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen