Skip to content

Poikkeama - Defect

Kuvauksen kirjoitti: Tarmo Urrio | N4378

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Poikkeama (Defect) on ohjelmistossa oleva kohta, joka ei toimi halutulla tavalla. Poikkeama ohjelmistossa on virhe koodissa, mikä tuottaa virheellisiä tai ei-toivottuja tuloksia. Poikkeama ohjelmiston testauksessa on kohta ohjelmistossa, mikä ei täytä vaatimusmäärittelyyn verrannollistettavaa kohtaa.

Poikkeaman hallintaprosessi

Poikkeaman hallintaprosessi on kuusikohtainen prosessi, jota seuraamalla yleisesti löydetyn poikkeaman korjaus tapahtuu.

  1. Poikkeaman löytäminen
  2. Priorisointi
  3. Ratkaisu
  4. Varmistus
  5. Sulkeminen
  6. Raportointi

Poikkeama löydetään ja sille annetaan prioriteetti esimerkiksi kriittinen tai matala. Prioriteetti vaikuttaa poikkeaman korjaukseen tapahtuvaan nopeuteen. Poikkeaman aiheuttava kohta korjataan ja ratkaisu varmistetaan vielä testauksen puolella. Poikkeaman käsittely suljetaan ja lisätään poikkeamien raportointiin.

Poikkeamien kategorisointi

Poikkeamat voidaan kategorisoida riippuen poikkeaman tuottamista vioista sekä sen vakavuudesta. Poikkeaman ominaisuuksia ovat:

  1. Poikkeaman vakavuus
  2. Todennäköisyys
  3. Ensisijaisuus
  4. Vikaan liittyvä vaatimus / ominaisuus
  5. Tuotannon vaihe

Näillä perusteilla toteutetaan poikkeamien hallintaa ja priorisointia ohjelmistokehityksen edetessä.

Issue trackerit

Yleisin poikkeamien käsittely tapahtuu Issueiden muodossa, esimerkiksi gitlab tai github ympäristöissä käyttäen näiden issue-trackereitä. Näillä työkaluilla voidaan hallinoida lisäksi eri vaatimusten seurantaa, sekä poikkeamien tilaa koko kehitystiimissä yhtenäisesti.

Muuta aiheeseen liittyvää

Poikkeamien hallinta tapahtuu pääasiallisesti ohjelmistokehittäjien sekä ohjelmistotestaajien välillä. Myös loppukäyttäjiltä saatu palaute voi tuottaa poikkeaman ja sen käsittelyn harvinaisemmissa ongelmissa.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

TODO - Linkit käsitteisiin kun valmistuvat