Palvelukuvaus - Service Description
Kuvauksen kirjoitti: Joonas Timonen N1429
Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta
Palvelukuvaus on dokumentti, joka kuvaa yrityksen tai yksilön tarjoamaa palvelua. Palvelukuvaukseen sisältyy kuvailtavan palvelun toimintaperiaate, palvelutasokuvaus, asiakasryhmien määrittelyn sekä palveluun liittyvän termistön ja määritelmien kuvaukset.
Mitä
Palvelukuvaus kertoo mistä palvelussa on kyse, mitä palvelu tulee tarvitsemaan toimintaa varten sekä mitä palvelu tulee tuottamaan.
Miksi
Palvelukuvaus kertoo, miksi juuri tämä palvelu on tehty juuri näin sekä miksi palvelu tuottaa halutun tuloksen.
Kenelle
Palvelukuvaus kertoo, kenelle kyseinen palvelu sekä sen tuotokset ovat kohdistettu, oli sitten kyseessä palvelua ostava asiakas tai palveluketjun loppupäässä oleva pääteasiakas.
Mitä hyötyä
Palvelukuvaus kertoo mitä hyötyä palvelusta ja sen käytöstä on.
Hinta
Palvelukuvaus kertoo halutun palvelun hinnoittelun.
Toimintaperiaate
Toimintaperiaate kertoo palvelun käyttämistä teknologioista ja sen toiminnasta, kuinka palvelu pystytetään sekä kuinka palvelua voidaan ylläpitää.
Palvelutasokuvaus
Palvelutasokuvaus avaa palvelun toimintaa sen eri tasojen kohdalta. Palvelutasokuvaus on yleensä esitetty taulukkomuodossa, jossa on kuvattu palveluun liittyviä laatumääreitä, kuten palvelun käytettävyys, palveluvaste, suorituskyky, käyttäjätuen laatu sekä mahdollisesti palvelusta riippuen toimitusaika.
Palvelun käytettävyys
Palvelun käytettävyys sisällyttää palveluajan ja käytettävyyden. Palveluaika on hyvin yleisesti palvelua käyttävän yrityksen aukioloaika, kuten klo 8-16. Käytettävyys kuvaa joko prosentuaalisesti tai ajallisesti, kuinka paljon palvelu on saatavilla käytettäväksi. Käytettävyyden alla voidaan myös määrittää palvelun maksimikatkosten pituus.
Palveluvaste
Palveluvaste sisältää reagointiajan palveluaikana sekä tavoitteellisen ratkaisuajan palveluaikana, jotka perustuvat palvelun mahdollisen häiriön selvittämiseen sekä ratkaisemiseen. Reagointiaika tarkoittaa palvelussa esiintyvään ongelmaan reagoimiseen kuluvaa aikaa, ja tavoitteellinen ratkaisuaika edellä mainitun ongelman ratkaisuun kuluvaa aikaa.
Käyttäjätuen laatu
Käyttäjätuen laatu sisältää palvelun palveluajan, palvelun teknisen tuen tavoitettavuuden sekä palvelun mahdollisten ongelmien ratkaistavuuden ilman ulkoista teknistä apua.
Linkit ulkopuolisiin lähteisiin
- https://www.businessfinland.fi/globalassets/julkaisut/palvelujen_tuotteistamisesta_kilpailuetua.pdf
- https://www.herea.fi/palvelut/verkkosivut-ja-sisallot/palvelukuvaukset
- https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/02/Suomi.fi-kartat%20palvelukuvaus.pdf
Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa
Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen