Skip to content

Asiakas - Customer

Kuvauksen kirjoitti: Matti Leppäkorpi

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Tilauksesta tehtävässä ohjelmistoprojektissa kuten missä tahansa liiketoiminnassa asiakkaan rooli on merkittävä koko projektin käynnistävänä tahona. Asiakkaalla on tarve, joka pitää saada täytettyä tehtävällä tuotteella. Asiakkaan tyytyväisyys on yksi keskeisimmistä mittareista projektin onnistumisessa.

Ensimmäinen kontakti asiakkaaseen on yleensä tarjouspyynnön tai muuten esille tulleen tarpeen pohjalta tapahtuva myyntitapahtuma. Asiakkaan velvollisuus on perehtyä tarjouksen tehneeseen yritykseen, kuten taloustietoihin ja referensseihin varmistaakseen yrityksen soveltuvuus aloitettavan projektin toteuttajaksi.(Yleisimmät ohjelmistokehityksen virheet ja sudenkuopat, n.d.). Asiakkaan on myös mietittävä kuinka saa ilmaistua tarpeensa ja lähtötilanteensa toimittajalle mahdollisimman selkeästi ja kattavasti jotta eri osa-alueet saadaan priorisoitua. Asiakkaan on lisäksi selvitettävä esim. projektin budjettia ja aikatauluja sekä muita projektin käytettävissä olevia resursseja, kuten esim. työvoimaa tai välineitä. Myös päätösvastuut projektin aikana tehtävistä suunnitelmien muutoksista on hyvä selkeyttää. (Rauhala 2020.)

Asiakkaan tarpeen kartoitukseen on hyvä paneutua kunnolla, jotta saadaan selkeä yhtenäinen visio siitä mitä ollaan tekemässä. Toimittajan on ymmärrettävä asiakkaan liiketoimintaa ja toteutettavan tuotteen tuoma hyöty. Asiakkaan on oltava aktiivisesti mukana vaatimusmäärittelyn teossa (Luukkainen, 2020). On kuitenkin huomattava, että asiakkaat eivät välttämättä tilaushetkellä tiedä tarpeeksi tarkasti mitä haluavat, ja tarpeet saattavat projektin aikana ja vielä projektin lopulla muuttua. Iteratiivisessa ja ketterissä ohjelmistotuotantomenetelmissä asiakaspalautetta saadaan koko projektin ajan ja näin mahdollisiin vaatimusten muutoksiin voidaan reagoida nopeammin. Käyttöskenaarioita ja prototyyppejä tekemällä asiakas pääsee projektin edetessä tarkentamaan vaatimuksiaan. (Luukkainen, 2020.)

Kommunikaatio asiakkaan kanssa on keskeisessä roolissa projektin onnistumisessa. Sen on tapahduttava molempiin suuntiin helposti. Jopa pienistäkin asioista on parempi ilmoittaa asiakkaalle kuin olla ilmoittamatta. Projektijohdon tulee pitää asiakas ajan tasalla projektin etenemisestä ja toisaalta asiakkaan on pidettävä projektijohto ajan tasalla mahdollisista muutoksista vaatimuksiin (Yleisimmät ohjelmistokehityksen virheet ja sudenkuopat, n.d.). Asiakkaan on syytä olla aktiivisesti mukana tuotteen kehityksessä koko projektin ajan.

Asiakas on mukana määrittelemässä user storyjen hyväksymiskriteerejä ja asiakas suunnittelee ja huolehtii hyväksymistestien toteutuksesta (Luukkainen, 2020).

Muuta aiheeseen liittyvää

Asiakas voitaneen käsittää myös esim. pelifirman tuotteen loppukäyttäjänä, joka harvemmin kuitenkaan osallistuu tuotteen kehitykseen samanlailla kuin asiakas siinä kontekstissa missä tämä teksti on kirjoitettu.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa