Skip to content

Palvelumuotoilija-Service Designer

Kuvauksen kirjoitti: Jenna Sarpola, N3039.

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Määritelmä

Palvelumuotoilijan eli Service Designerin tehtävänä on siis hoitaa palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu on tärkeä osa it-alojen projekteja. Palvelumuotoilun tarkoituksena ja siis palvelumuotoilijan tehtävänä on selkeyttää ja täsmentää projektin tavoitteita. (Knuutila 2018.) Palvelumuotoilun ideana on luoda yhteinen kieli it-puolen, asiakkaan ja liiketoiminnan välille, jotta kaikilla osa-alueilla on ymmärrys ja yhteinen sävel projektista.Eli kaikki osa-alueet ymmärtävät mistä on kyse ja mitä heidän pitää tehdä, jotta haluttu tavoite saavutetaan. (Kurkela 2013.) Yhteinen ymmärrys asiakkaan toiveista johtaa onnistuneeseen lopputulokseen.

Palvelumuotoilijan tehtävät

Palvelumuotoilijan yksi tehtävistä on myös tuoda uusia ideoita vanhojen ideoiden ja toimintatapojen rinnalle (Varis 2017). Palvelumuotoilun avulla varmistetaan se, että lopputulos on varmasti sellainen mitä asiakas ( Asiakas-Customer ) haluaa eli se vastaa asiakkaan tarpeisiin. Palvelumuotoilu toimii projekteissa mukana alusta loppuun saakka. Jo tarjouspyynnöstä lähtien palvelumuotoilu otetaan mukaan osaksi projektia. (Knuutila 2018.)

Yksi suuri osa palvelumuotoilijan tehtävänä on keskustella asiakkaan ja työryhmän kanssa läpi projektin. Palvelumuotoilijan tehtävä on saada tarkka käsitys siitä, mitä asiakas todella haluaa tai millaiseen ongelmaan he tarvitsevat ratkaisua, sekä myös huomata nopeasti jos palvelua ollaan kehittämässä väärään suuntaan. (Knuutila 2018.) Palvelumuotoilija ikään kuin sisäistää asiakkaan tarpeen, kerää palaset yhteen ja luo niistä ymmärrettäviä kokonaisuuksia koko tiimille. (Varis 2017.)

Palvelumuotoilija noudattaa fail fast-periaattetta työssään eli halutaan mielummin tehdä virheitä hyvin nopeasti projektin alkuvaiheessa, kuin vasta projektin lopussa. Palvelumuotoilijan sanotaankin tykkäävän virheistä ja ne ovat tervetulleita, jotta lopputuloksesta tulisi mahdollisimman hyvä. (Knuutila 2018.) Ketteräkehitys ( Kettera kehittaminen-agile development ) on toimintatapana projekteissa, missä palvelumuotoilua käytetään.

Muuta aiheeseen liittyvää

Niin yksityiset kuin julkiset yritykset palkkaavat palvelumuotoilijoita (Varis 2017). Palvelumuotoilijoita tarvitaan kaiken kokoisissa projekteissa ja niin isoissa kuin pienissä firmoissa. Palvelumuotoilijan yksi tärkeimmistä hyödyistä on tuoda varmuutta niin yritykselle kuin yrityksen työntekijöille sekä asiakkaalle (Knuutila 2018). Kun projektissa on varmuutta ja tavoite on selkeä, tiedetään tasan tarkkaan mihin pyritään projektin aikana. Jokaisen projektin tavoitteena on maaliin pääseminen ja tyytyväinen asiakas.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa