Skip to content

Työtarina - Job Story

Kuvauksen kirjoitti: Taavi Pajari (N8955)

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Job Storyä pidetään vaihtoehtona User Storylle; siinä missä User Story kuvaa käyttäjän toiminnallisuutta, Job Story kuvaa itse toimintoa ja mekanismejä sen takana. Alan Klementin mukaan Job Storyä käytettäessä pohjana on lause: When (situation) I want to (motivation) so I can (expected outcome). Job Story koostuu siis kolmesta osasta; situation (tilanne), missä tilanteessa toiminnallisuuden pitäisi tapahtua motivation (motivaatio), miksi halutaan haluttu lopputulos expected outcome (haluttu lopputulos), mitä käytännössä halutaan, että tapahtuu

images/jobstory.md

Kuva lähde Alan Klementin sivu

Käytännössä siis kaikista mahdollisista ongelmista/halutuista ominaisuuksista muodostetaan toiminnallisuuteen liittyvä lause omaksi issueksi. Job Storyssä tilaa ei jää niin paljon tulkinnalle tai epärelevanteille asioille kuin User Storyssä, jossa kuvataan käyttäjä ja hänen haluama toiminto (mikä ei välttämättä ole paras tapa ongelman ratkaisuun/suoritettavaan toimintoon). Job Storyssä tilanne pitäisi olla itsenäinen suhteessa ratkaisuun, eli ratkaisu voisi olla mikä vain tai sitä voidaan muuttaa. Jos tekijällä ei ole merkitystä tai tekijän roolia tai toimintatapaa ei tarvitse korostaa Job Story kuvaa itse tekemistä paremmin. Esimerkiksi tapahtumat, joita ei voi tehdä usealla eri tavalla tai kaikki joutuvat tekemään sen samalla tavalla käyttäjästä ei tarvitse tietää paljoa = eli käyttäjästä ei tarvitse tietää mitään.

Job Story vs. User Story

Esimerkki Mike Cohnin mukaan: Job Story: Tilauksen teon jälkeen, haluan saada ilmoituksen, jotta en lähetä tilausta uudestaan User Story: Tilaajana toivoisin, että saisin ilmoituksen tilauksen jälkeen, jotta en lähetä tilausta uudestaan

User Storyä kannattaa käyttää tilanteissa, joissa käyttäjien lähtökohdat eroavat toisistaan ja käyttötavalla on merkitystä (esim. jos kyseessä on vaikka yleishyödyllinen sivusto/sovellus, voi sen saatavuuteen eri kielillä panostaa)

5 vinkkiä Job Storyn kirjoittamiseen Alan Klementin mukaan

  1. Tilanteen tarkentaminen tilannekohtaisten tietojen avulla
  2. Job Storyt tulevat oikeilta ihmisiltä, eivät keksityiltä henkilöiltä
  3. Suunnittele Job Storyt modulaarisiksi/muokattaviksi, että niihin voidaan liittää eri ominaisuuksia/ratkaisuja
  4. Lisää voimia motivaatioihin (esim. joku syy miksi motivaatio on niin tärkeä)
  5. Job Storyn ei tarvitse olla tietystä näkökulmasta (tarinan ei pitäisi olla vain yhden henkilön näkökulmasta vaan että se sopii kaikkiin samassa tilanteessa oleviin)

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa