Skip to content

Project Management Body of Knowledge

Kuvauksen kirjoitti: M1468

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Project Management Body of Knowledge on joukko termistöjä ja suosituksia projektinhallinnassa. Se julkaistaan PMIn julkaisemaan A Guide to the Project Management Body of Knowledge -kirjaan (The PMBOK Guide), ja kehittyy jatkuvasti. Sitä käytetään standardina PMP (Project Management Professional) sertifikaatin suorittamiseen. Nykyinen versio on kuudes, ja se on julkaistu vuonna 2017.

PMBOKin tarkoitus on kertoa yleisesti hyviksi huomattuja tapoja projektinhallinnassa - tällä tarkoitetaan tapoja, jotka on osoittautuneet toimiviksi suurimpaan osaan projekteihin suurimmaksi osaksi ajasta, jotka on yleisesti hyväksytty ja jotka edistävät projektin onnistumista.

PMBOK perustuu prosesseihin. Prosessit voivat mennä päällekkäin tai olla vuorovaikutuksessä projektissa, tai projektin monessa vaiheessa. Näitä on PMBOKin mukaan 49, ja nämä jakautuvat viiteen prosessiryhmään, ja kymmeneen tietoalueeseen (knowledge area).

Muuta aiheeseen liittyvää

Prosessiryhmät

Initiating: prosessit, toiminnat ja taidot, jotka tehdään tai joita tarvitaan kun määritellään uutta projektia, tai olemassaolevan projektin uutta vaihetta. Tyypillisesti tässä vaiheessa projekti hyväksytään, selvitetään alustava projektin laajuus, jaa tunnistetaan sidosryhmät.

Planning: prosessit, joita tarvitaan projektin laajuuden määrittelemiseen, tavoitteen selkeyttämiseen, ja määrittelyyn siitä, mitä pitää tehdä että projektin tavoitteet tulevat täytetyiksi.

Executing: prosessit, jotka tehdään työn loppuun suorittamiseksi, niin että projektin laatuvaatimukset täyttyvät

Monitoring and controlling: Prosessit, joita tarvitaan projektin edistymisen ja suorittamisen seuraamiseen, katselmointiin, ja valvomiseen, sekä näistä tulevien palautteiden ymmärtämiseen ja vastaamiseen

Closing: Prosessit, jotka tehdään projektin tai vaiheen loppuessa.

Tietoalueet

Sisältävät joko osan, tai kaikki projektin prosessit:

1. Project Integration Management: prosessit ja toiminnat, joita tarvitaan tunnistamaan, määrittelemään, yhdistämään ja koordinoimaan prosessiryhmien useat prosessit ja toiminnat

2. Project Scope Management: prosessit, joilla varmistetaan että projekti sisältää vain projektin onnistuneen loppuunsaattamiseen tarvittavat työt

3. Project Schedule Management: tarvittavat prosessit projektin loppuunsaattamiseksi ajallaan

4. Project Cost Management: prosessit jotka liittyvät budjetointiin, rahoitukseen jne. että projekti voidaan suorittaa loppuun hyväksytyssä budjetissa pitäytyen

5. Project Quality Management: projektin prosessit ja toiminnat, joilla varmistetaan projektin laatu ja vastuut

6. Project Resource Management: prosessit jotka organisoivat, hallinnoivat sekä vetävät projektitiimiä

7. Project Communication Management: tarvittavat prosessit varmistamaan projektin tiedonkulku

8. Project Risk Management: riskien ymmärtämiseen, analysointiin, vastaamiseen ja kontrollointiin liittyvät prosessit

9. Project Procurement Management: prosessit joita tarvitaan projektin tiimin ulkopuolisten apujen (tuotteet, palvelut...) hankkimiseen

10. Project Stakeholder Engagement: tarvittavat prosessit sidosryhmien tunnistamiseen, näiden odotusten ymmärtämiseen ja analysoimiseen, ja sidosryhmien mukaan ottamiseen projektin päätöksissä sekä toiminnassa.

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa

Listaa tähän käsite-sivut repositorion sisältä, jotka liittyvät kuvaamaasi käsitteeseen/aiheeseen