Tukihenkilö - Support person
Kuvauksen kirjoitti: Joonas Timonen N1429
Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta
Alkutarkennus: kyseessä ei ole henkistä, fyysistä tai sosiaalista tukea antava henkilö, vaan henkilö, jonka tarkoitus on antaa tukea palvelun tai siihen liittyvän ongelman ratkomiseen sekä korjaamiseen. Kyseessä on siis lähemmäksi IT-tukihenkilöä vastaava termi.
Tukihenkilö on työntekijä, jonka roolina on valvoa sekä ylläpitää hänen tai asiakasorganisaation verkkoja sekä IT-laitteita. Tukihenkilön roolissa muun muassa asennetaan ja konfiguroidaan tietoteknisiä järjestelmiä, diagnosoidaan sekä ratkaistaan ohjelmisto- sekä laitteisto-ongelmia joko paikan päällä tai etänä kuten sähköpostitse tai puhelimitse.
Tukihenkilön tehtäviä
- asentaa sekä konfiguroida tietoteknisiä laitteita sekä ohjelmistoja
- valvoa sekä ylläpitää tietoteknisiä järjestelmiä ja verkkoja
- neuvoa tai opastaa apua tarvitsevaa asiakasta ongelman ratkaisuun vaadittavien toimenpiteiden läpi, etänä tai paikan päällä
- selvittää sekä ratkaista järjestelmä-, verkko-, laitteisto- sekä ohjelmisto-ongelmia
- korjata ja vaihtaa viallista laitteistoa
- tarjota tukea, sisältäen dokumentaatiota sekä asiaan liittyviä raportteja
- luoda uusille asiakkaille/käyttäjille tunnukset sekä auttaa niihin liittyvissä ongelmatilanteissa
- vastata asiakkaalle sovittujen aikamääreiden sisällä
- tukea uusien palveluiden ja/tai ohjelmistojen käyttöönottoa
- ohjata tarvittaessa oikealle henkilölle ongelmatilanteessa, jos itse tukihenkilöllä ei ole joko tarpeeksi kokemusta tai oikeuksia toteuttaa joitain korjauksia
- testata ja arvioida uusia teknologioita
Linkit ulkopuolisiin lähteisiin
- https://en.wikipedia.org/wiki/Technical_support
- https://www.prospects.ac.uk/job-profiles/it-technical-support-officer