Skip to content

Tukihenkilö - Support person

Kuvauksen kirjoitti: Joonas Timonen N1429

Lyhyt kuvaus käsitteestä tai aiheesta

Alkutarkennus: kyseessä ei ole henkistä, fyysistä tai sosiaalista tukea antava henkilö, vaan henkilö, jonka tarkoitus on antaa tukea palvelun tai siihen liittyvän ongelman ratkomiseen sekä korjaamiseen. Kyseessä on siis lähemmäksi IT-tukihenkilöä vastaava termi.

Tukihenkilö on työntekijä, jonka roolina on valvoa sekä ylläpitää hänen tai asiakasorganisaation verkkoja sekä IT-laitteita. Tukihenkilön roolissa muun muassa asennetaan ja konfiguroidaan tietoteknisiä järjestelmiä, diagnosoidaan sekä ratkaistaan ohjelmisto- sekä laitteisto-ongelmia joko paikan päällä tai etänä kuten sähköpostitse tai puhelimitse.

Tukihenkilön tehtäviä

  • asentaa sekä konfiguroida tietoteknisiä laitteita sekä ohjelmistoja
  • valvoa sekä ylläpitää tietoteknisiä järjestelmiä ja verkkoja
  • neuvoa tai opastaa apua tarvitsevaa asiakasta ongelman ratkaisuun vaadittavien toimenpiteiden läpi, etänä tai paikan päällä
  • selvittää sekä ratkaista järjestelmä-, verkko-, laitteisto- sekä ohjelmisto-ongelmia
  • korjata ja vaihtaa viallista laitteistoa
  • tarjota tukea, sisältäen dokumentaatiota sekä asiaan liittyviä raportteja
  • luoda uusille asiakkaille/käyttäjille tunnukset sekä auttaa niihin liittyvissä ongelmatilanteissa
  • vastata asiakkaalle sovittujen aikamääreiden sisällä
  • tukea uusien palveluiden ja/tai ohjelmistojen käyttöönottoa
  • ohjata tarvittaessa oikealle henkilölle ongelmatilanteessa, jos itse tukihenkilöllä ei ole joko tarpeeksi kokemusta tai oikeuksia toteuttaa joitain korjauksia
  • testata ja arvioida uusia teknologioita

Linkit ulkopuolisiin lähteisiin

Avainsanat harjoitustehtävän repositoriossa